Şanlıurfa Halk Sağlığı Müdürlüğü

Türkiye Halk Sağlığı Kurumu
Şanlıurfa Halk Sağlığı Müdürlüğü

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

Tuz Tüketimi Ve Sağlık

Güncelleme Tarihi: 21/06/2017

 1-Sofra tuzunun asıl adı “sodyum klorür”dür.Sodyum besinlerde doğal olarak bulunan bir mineraldir.

 2-Fazla tuz tüketimi, idrarla kalsiyum atımını arttırır.Kemiklerden kalsiyum kaybının artışı, osteoporoz ve kemiklerin kırılma riskini arttırır.

3-Lezzetine bakmadan yiyeceklerinize tuz eklemeyiniz ve fazla tuzlu besinleri tüketmeyiniz.

4-Aşırı sıcak havalarda ya da fazla egzersiz yapıldığında terleme ile sodyum kaybını önlemek için, su ile birlikte günlük sıvı tüketimini yavaş yavaş arttırınız.

5-Sodyum (tuz) yetersizliği nadirdir. Genellikle besinler ihtiyaçtan daha fazla sodyum içerirler.

6-Yetişkinler için minimum sodyum gereksinimi günde 500 mg’dır. Bu miktar yaklaşık ¼ tatlı kaşığı tuzdur.Maksimum tuz alımı ise günlük 6 g (2.4 g sodyum) olarak belirlenmiştir.

7-Sofra tuzu, kabartma tozu ve yemek sodası sodyumun en iyi kaynaklarıdır. Tuzun 1 gramında 400 mg sodyum bulunur.

9-Tüketilen sodyumun büyük bir kısmı mutfak masasında yemeklere eklenen tuzdan değil, işlem görmüş besinlerden gelir. İşlenmiş besinler sodyum alımının %75’ ini oluşturur.

10-Tuzlu besinleri tercih etmek sonradan kazanılan bir alışkanlıktır.

11-Et suyu, salamura, kürlenmiş ve tütsülenmiş yiyecekler de sodyum (tuz) içerir.

12-Tuzu gereğinden çok aldığımızda, kandaki tuz miktarı artar ve susarız. Sonuçta su içme gereği duyarız.

13-Fazla tuz,içilen su ile birlikte , idrarla, terle dışarı atılır. Ancak böbreklerde, karaciğerde bozukluk olursa, tuz dışarı atılamaz. Kanda miktarı artar ve suyu da çekerek vücudun belirli yerlerinde “ödem” denilen şişkinlikler oluşturur.

14-İyot, vücudun enerji harcama hızını etkileyen bir mineraldir. Yeterli miktarda iyot alınmazsa; vücudunuzun enerjiyi harcama hızı azalır ve kilo artışı sorun olmaya başlayabilir.

15-Guatr oluşumunda esas etken, yetersiz iyot alımıdır. Basit Guatr oluştuktan sonra iyotlu tuz kullanımının etkisi yoktur.İyotlu tuz, hastalığın oluşmasını ve gelişmesini önlemektedir.

 16-İyot Yetersizliği; Dünya’da önlenebilir zeka geriliği ve beyin hasarının en temel nedenidir. Önemli bir halk sağlığı sorunudur. İyot yetersizliği sorununun önlenmesi; kolay ve ucuzdur.

17-İyotlu tuz zeka geriliğini ve beyin hasarını önler, okul başarısıni arttırır.

18-İyotlu tuz kullanmazsak bebek ve çocuklarda büyüme geriliği, zeka geriliği, cücelik gebelerde: düşük ve ölü doğum yapma riski ve her yaşta: guatr hastalığı görülür

19-Pişirme sırasında oluşacak iyot kaybının en aza indirilmesi için, tuz yemeklere pişirme sonrası eklenmelidir.

20-Saklama sırasında oluşacak iyot kaybını önlemek için; iyotlu tuz, serin, kuru, ışıksız ortamda ve koyu renkli cam kaplarda saklanmalıdır.

 21-Kan Basıncının Denetimi ve Tedavisi için Tuz kullanımını sınırlandırınız.Yiyeceklerinizi az tuzlu hazırlayınız. Sofrada yemeklerinize ayrıca tuz eklemeyiniz.

22-Tuz tüketimi günde en fazla 4-6 g olmalıdır.

23-Eğer hipertansiyon gibi sağlık probleminiz varsa, mutlaka satın aldığınız hazır ürünlerin etiketlerini okuyunuz. “Tuzsuz” ya da “tuzu azaltılmış” besinleri tercih ediniz.

24-Sofrada tuzluk kullanmamakla tuz alımı % 15 azaltılabilir.Yemeklerin tadına bakmadan tuz kullanma alışkanlığından vazgeçiniz.

25-Baharat ve maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen gibi aroma sağlayıcıları tuz yerine tercih ediniz.

26-Turşu, ketçap, hardal, zeytin, soya sosu, salata sosları vb. yiyeceklerin tuz içeriği yüksektir. Bu besinlerden uzak durunuz ya da çok nadir tüketiniz.

27-Satın aldığınız maden sularının sodyum içeriğini etiketinden kontrol ediniz.